مودت

وبسایت فرهنگی-آموزشی مودت

مودت

وبسایت فرهنگی-آموزشی مودت

مودت، جایی است برای علم آموزان، دانش آموزان، و علاقه مندان به مطالب فرهنگی در حیطه های گوناگون. شما در این جا مطالب آموزشی و درسیT مطالب علمی ادبی مختلف مثل شعر، مقاله مطالب چندرسانه ای فرهنگی مثل موسیقی، مداحی، مولودی خواهید یافت.

آخرین نظرات
  • ۲۲ آذر ۹۷، ۱۷:۳۱ - سیّد محمّد جعاوله
    احسنت
  • ۱۰ آذر ۹۷، ۱۳:۳۰ - نگار جهانشاهی
    عالی

فضایل نماز جمعه

دوشنبه, ۷ دی ۱۳۹۴، ۰۴:۰۸ ب.ظ
فضائل نماز جمعه؛

نماز جمعه؛ با شکوه‌ترین عبادت هفته

نماز جمعه؛ با شکوه‌ترین عبادت هفته

نماز جمعه؛ با شکوه‌ترین عبادت هفته است و در فضیلت این نماز همین بس که سوره ای در قرآن به این نام آمده و در آنجا صریحاً مؤمنان را به حضور در نماز جمعه دعوت فرموده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سایت خبری کریمه، «جمعه روزی است که خداوند همگان را در آن جمع کند، پس هیچ مؤمنی نیست که در آن روز به سوی نماز جمعه رود، مگر اینکه خداوند روز قیامت بر او آسان گرفته و دستور می دهد که او را به بهشت ببرند.»

این حدیث زیبا و دلنشین متعلق به رسول گرامی اسلام (ص) است که در (من لا یحضره الفقیه، ج 1 ص 427) به آن اشاره شده است، درو اقع این حدیث نشان از جایگاه و اهمیت به پا داشتن نماز جمعه است، نمازی که به گفته ی ایشان اگر هر کس بعد از آن یک مرتبه سوره توحید، هفت مرتبه سوره فلق و هفت مرتبه ناس را بخواند، تا جمعه دیگر بلا و فتنه ای به او نمی رسد...

گفتنی است که بهترین دلیل بر اهمیت این فریضه بزرگ اسلامى قبل از هر چیز آیات سوره جمعه است، که به همه مسلمانان و اهل ایمان دستور مى دهد به محض شنیدن اذان جمعه به سوى آن بشتابند، و هرگونه کسب و کار برنامه مزاحم را ترک گویند، تا آنجا که اگر در سالى که مردم گرفتار کمبود مواد غذائى هستند کاروانى بیاید و نیازهاى آنها را با خود داشته باشد به سراغ آن نروند، و برنامه نماز جمعه را ادامه دهند.

همچنین در روایتی آمده است که وقتی کسى خدمت رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلّم) آمد و عرض کرد یا رسول الله! من بارها آماده حج شده ام اما توفیق نصیبم نشده، ایشان در پاسخ فرمودند: علیک بالجمعة فانها حج المساکین؛ بر تو باد به نماز جمعه که حج مستمندان است.

حال سوال اصلی اینجاست که اولین نماز جمعه کی و توسط چه کسی اقامه شده است؟

در بعضى از روایات اسلامى آمده است: اولین جمعه‌اى که رسول خدا (صلى الله علیه و آله) با اصحابش تشکیل دادند، هنگامى بود که به مدینه هجرت کرد، وارد مدینه شد، و آن روز، روز دوشنبه دوازدهم ربیع الاول هنگام ظهر بود، حضرت، چهار روز در «قبا» ماندند و مسجد قبا را بنیان نهادند، سپس روز جمعه به سوى مدینه حرکت کرد (فاصله میان قبا و مدینه بسیار کم است و امروز قبا یکى از محله‌هاى داخل مدینه است) و به هنگام نماز جمعه به محله «بنى سالم» رسید، و مراسم نماز جمعه را در آنجا برپا داشت، و این اولین جمعه‌اى بود که رسول خدا (ص) در اسلام به جا آورد، خطبه‌اى هم در این نماز جمعه خواند که اولین خطبه حضرت در مدینه بود.

گفتنی است که پیامبر (ص) در بخشی از نخستین خطبه نماز جمعه خود، از مردم خواست که همواره به یاد خدا بوده، اعمال خویش را برای خدا خالص کنند و در این باره چنین فرمودند: «هر که روابط میان خود و خدا را در هر زمینه پنهان و آشکار سامان دهد، چنان که جز جاذبه رخسار خداوندش، انگیزه ای نباشد، او را یاری است کارآمد در زندگی روزمره اش و هم اندوخته ای برای پیش از مرگ؛ آنجا که انسان به آن چه پیش فرستاده نیاز دارد»...

حال که در سالروز اقامه‏ ی نخستین نماز جمعه‏ ی تاریخ اسلام توسط پیامبر اکرم(ص) قرار داریم، بر آن دیدیم تا به این فریضه بزرگ اسلامی، پرداخته و به اهمیت و آثار نماز جمعه و در مقابل، بی اعتنایی به نماز جمعه و عواقب آن اشاره کنیم.

اهمیت و آثار نماز جمعه

نماز جمعه آثار بی شماری در پی دارد که در زیر به آن ها اشاره شده است:

1- نماز در روز جمعه پاداش مضاعف دار.

2- نماز جمعه کفاره گناهان دیگر روزهای هفته است.

3- یک قدم به سوی نماز جمعه برابر با عمل بیست سال و پاداش یک نماز جمعه برابر با پاداش دویست سال عبادت است.

4- فرشتگان برای نمازگزاران جمعه طلب آمرزش می کنند.

5- فرشتگان برای نمازگزاران جمعه ثواب و عبادت هدیه می کنند.

6- نماز جمعه حج تهیدستان است.

7- ائمه (علیهم السلام ) اصحاب و شیعیان را به شرکت در نماز جمعه تشویق می کردند.

8- اصحاب پیامبر(ص) از روز پنجشنبه خود را برای نماز جمعه آماده می کردند.

9- نماز جمعه ثواب حج و عمره را دارد.

10- نماز جمعه موجب خلاصی از آتش جهنم است.

11- نماز جمعه معیار تقرب به خداوند است.

12- اگر مردم فضیلت نماز جمعه را بدانند بر سر ثواب آن به منازعه برمی خیزند.

13- نمازگزاران جمعه اهل بهشت هستند.

14- نماز جمعه تنها نمازی است که باید به وسیله امام معصوم(ع) یا نایب او ویا کسانی که از طرف نایبش منصوب می شوند، اقامه شود.

15- علی(ع) به خاطر نماز جمعه زندانیان را با ضمانت آزاد می کرد.

16- سزاوار است کارفرما در روز جمعه کارگر را جهت شرکت در نماز جمعه رها کند.

17- نماز جمعه مایه تکریم و بشارت مومنان و توبیخ منافقان است.

18- یک سوره از قرآن به نماز جمعه اختصاص داده شده است.

... و در مقابل، بی اعتنایی به نماز جمعه و عواقب آن

1- خداوند بر قلب ترک کننده نماز جمعه مهر می زند.

2- ترک کننده نماز جمعه از منافقان به شمار می آید.

3- ترک کننده نماز جمعه از غافلان به شمار می آید.

4- بجاست که به خاطر ترک نماز جمعه کفاره دهد.

5- ترک نماز جمعه خشم الهی را به دنبال دارد.

6- ترک نماز جمعه بی برکتی زندگی و بی سامانی آن را به دنبال دارد.

7- کسی که عمدا نماز جمعه را ترک کند نمازش پذیرفته نمی شود.

8- مخالفت با نماز جمعه هلاکت و نابودی در پی دارد.

9- پیامبر اکرم(ص) ترک کنندگان نماز جمعه را تهدید کرده است.

خلاصه اینکه، تلاش کنیم زین پس همان طور که امام صادق(ع) می فرمایند: «هر یک از شما باید روز جمعه خود را آراسته ساخته، غسل کرده و عطر بزند، ریش خود را شانه کرده و بهترین لباسش را بپوشد و برای رفتن به نماز جمعه آماده شود، و باید در روز جمعه با وقار بوده و خوب عبادت کرده و تا می تواند، کارهای خیر انجام دهد، خداوند از کارهایی که در روی زمین انجام می گیرد با خیر است و پاداش نیکی های آن را دو برابر می کند .» هر جمعه خود را برای ادای نماز جمعه آماده کرده و به سوی صف های طولانی نماز جمعه بشتابیم تا شانه به شانه با برادران دینی خود برای ادای این فریضه الهی به پا خیزیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۰۷
HOSSEIN,A

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">